fredag 14 december 2012

Blunda

Har gått runt de senaste dagarna och längtat efter att få blunda. Och sova. Länge.

Även om det är roliga saker som är orsaken till att jag inte har sovit särkilt mycket den senaste tiden så tar det hårt. Igår somnade jag en stund på bion och missade en del av "The Hobbit". Inte okej. För filmen var bra.

Ska bara ta mig igenom de timmar som är kvar på arbetsdagen och sen pallra mig iväg på julfest med nya kollegorna. Målet är att inte somna under middagen. Eller att gå hem först.

torsdag 13 december 2012

Luciamuskler

Efter en sen kväll på julbord och en tidig morgon på dagis, har jag nu landat på kontoret. Med retoraktiv träningsvärk, en sträckning i baksidan av ena låret och en lätt inflammerad knäled. Inget allvarligt, men jag står upp och jobbar tillsvidare, då det gör ondare att sitta.  Kanske är det så det blir efter 25 träningspass på en vecka?

Som tur var har jag inte tid att träna igen förrän till helgen, så kroppen får vila i några dagar till. Rätt skönt, men det kliar lite i kroppen.

onsdag 12 december 2012

Flygfärdig

Några dagar före avresan till Fuerteventura frågade en kompis mig hur det är med flygrädslan nu för tiden. För jag har varit paniskt rädd för att flyga. Så rädd att jag mådde fysiskt illa minst en vecka före varje flygning och så att jag aldrig kunde slappna av helt under en resa (man måste ju flyga hem om man har gett sig ut).  För några år sen kulminerade det totalt och jag hade en avskyvärd upplevelse i Turkiet hösten 2008. Inte en dag gick utan att mitt inre gjorde uppror av pur skräck. Jag fick gå till läkaren där nere och få lugnande tabletter och det gick så långt att jag var beredd att sitta fyra dagar på en buss till Sverige för att slippa flyga. Hemskt.

Efter det bestämde jag mig för att det fanns två alternativ; antingen fick jag sluta flyga helt eller så fick jag jobba på rädslan. Och eftersom jag inte kan tänka mig ett liv utan resor bestämde jag mig för det senare alternativet. Med tillägget att om det skulle funka behövde jag flyga oftare. En gång vartannat år hjälper inte för att vänja sig vid något.

Så jag har övat. Så ofta jag har haft råd. Först bar det av på en tvåveckors flyg/tåg/buss-luff runt om i forna Östeuropa sommaren 2010. Då var jag fortfarande rädd men bara före utresan och under flygningarna och jag var totalt avslappnad under resan. 2011 bar det av till Portugal på träningsresa. Då reste jag ensam och hade ingen att noja med. Bredvid mig på planet satt en kvinna som var livrädd. Där ägnade jag resan åt att trösta henne med hur totalt ofarligt det är att flyga. Lite rädd var jag, men det var jag ju tvungen att mörka för hennes skull. Senare samma år drog syrran och jag iväg till Italien, där vi reste runt i Toscanatrakten i en vecka. Samma där; jag var fortfarande rädd under flygningarna, men då hade jag skaffat lugnande tabletter som lugnade ner mig under starten. Dem svalde jag också innan vi lyfte mot min kompis Stefans första chartersemester som bar av till Teneriffa i januari i år. På väg hem hade jag min nyfunna vän Nina bredvid mig, som själv varit rädd tidigare men nu ägnade resan åt att lära mig alla knep hon använt för att bli av med den. I somras var syrran, mamma och jag i Lissabon och de flygningarna gick kanon. Och då hade jag lyckats skära ner drogerna till en lugnande tablett inför varje flygning.

Inför flygningen till Fuerteventura var det första gången jag sov riktigt gott natten före en flygresa. Inte ett uns av rädsla. Väl inne i planet var jag lugn som en filbunke och tyckte inte ens att det var läskigt att startbanan var full av snö. Sånt hade skrämt vettet ur mig för några år sen. Men jag svalde en tablett före starten ändå, av ren vana. Men så på hemresan igår släppte det helt. Ingen tablett och jag till och med njöt av accelerationen i starten. Nina var lite rädd i landningen, som var lite skumpig genom snömolnen. Då höll jag henne i handen och lovade att allt var lugnt.

Man ska inte ropa hej för tidigt men det kändes verkligen bra under denna resa. Jag har nog lyckats bota det mesta av min flygrädsla nu äntligen, efter många års ältande. Håll tummarna för att det håller, för igår på flygbussen hem spånade vi på massa roliga långresor och dem vill jag inte missa.

Det enda negativa med att inte vara flygrädd är att det blir så förbannat tråkigt att flyga när man inte har ett nojande att fokusera på. Men det får det vara värt.

Hur det var på resan? Fantastiskt! Mer om det när jag har hunnit sortera alla intryck och bilder, varit på veckans två julbord (nytt och gammalt jobb) och sett The Hobbit på bio imorgon.

fredag 30 november 2012

Hej och tack

Sista dagen på nuvarande jobbet har varit en bra dag.

Började med att gå på kurs om årets lönerevision. Tillsammans med både min nuvarande och min nya chef, så kan det gå i en stor organisation. Sen bjöd min nuvarande chef på smaskig lunch på Tvåkanten; hamburgare gjord på högrev med foccaciabröd. Nu på eftermiddagen har jag bjudit på kaka och sagt hej och tack. För den här gången, i en stor organisation vet man ju aldrig hur det blir sen.

Vissa kommer jag att sakna mer än andra. En av enhetscheferna, som ägnar fritiden åt att baka surdegsbröd, hamnar på mersidan. Men han gav mig en nybakt limpa i present,  så att jag överlever helgen utan abstinens iallafall.

Strax ska jag ge mig ut på stan och dricka några öl.

torsdag 29 november 2012

Begravning

Det är förjävligt att begrava en förälder. Idag måste min svägerska begrava sin mamma och mina brorsbarn begrava sin mormor. Förjävligt.

tisdag 27 november 2012

Koll

Jobbar hårt på att försöka få koll. På Högskoleförordningen, på LAS, på MBL och på allt annat som jag behöver kunna som ett rinnande vatten för att bli riktigt bra på mitt jobb. Men det ordnar sig, jag brukar lära mig snabbt. Och man har rätt till en smekmånadsperiod tänker jag. Tills dess kör jag efter parollen "fake it til´you make it". Och "ring en vän". Har flera vänner (och en mamma) som arbetar med liknande frågor inom organisationen, så jag behöver inte erkänna för chefen när jag inte kan.

På hemmafronten försöker jag få koll på packningen inför nästa veckas träningsresa till Fuerteventura. Igår rensade jag garderoben och har lovat mig själv att aldrig mer säga "jag har ingenting att ta på mig". För det är förbannad lögn. Har till och med kläder med prislappen kvar.

Det enda jag behöver komplettera med är en ny ögonskugga och några förpackningar Voltaren, annars är jag redo för en vecka i solen, där det blir träningslinne eller bikini på för det mesta. En och annan festkväll kanske, så någon klänning får åka med också. Och så har jag laddat ner nya böcker till plattan. Och tagit med en pappersbok till stranden. Ska träffa min reskompis ikväll och jämföra packningslistor.

KOLL..

torsdag 22 november 2012

Sömnmedalj

Halv åtta. Somnade jag igår. Mitt i dokumentären "Religulous", som jag hittade på Netflix. Väldigt tänkvärt om religiös övertygelse. Har en förståelse för gudstro, eller tro på ett högre väsen, men tro på sagoböcker skrivna för 2000 år sen? Nej, då kan jag lika gärna ha vilken roman som helst som evangelium.

Idag jobbar jag på gamla jobbet, kör dubbelt i några veckor eftersom jag ska på semester den riktiga första veckan på det nya. Så jag fick en timmes sovmorgon imorse. Har alltså sovit i över 11 timmar, så idag är jag pigg.

Har dessutom sovit gott för första gången på ett tag. Bygget utanför mitt hus har envisats med att ha en byggstrålkastare riktad direkt mot mitt fönster. Igår fick jag nog och mejlade dem om det. De svarade efter två timmar och när jag kom hem på kvällen var lampan riktad mot marken istället. Så i natt sov jag i ett mörkt sovrum igen, skönt!