tisdag 8 december 2009

Smak



De senaste månaderna har jag märkt en stor skillnad på mitt smaksinne. Mat, som jag tidigare tyckte illa om, kan jag plötsligt inte få nog av.

Bara någon nämner ordet svamp så vattnas det i munnen på mig. Kantareller åt jag så mycket att det lutade åt missbruk, så länge de gick att få tag i. När hösten var över och de färska kantarellerna lyste med sin frånvaro, gick jag över till champinjoner. Och herregud vad gott det är med färska champinjoner, bara lukten av färsk svamp när jag står i köket är himmelsk! När jag gjorde långkok härom veckan hade jag nästan lika mycket champinjoner som kött i grytan. Nja, jag överdriver lite, men mycket svamp var det! Har även provat shitakesvamp och murklor, men då på burk. Tycker dock att burksvamp är väl vattnig och vill helst ha färsk, så länge det inte handlar om utfyllnad i rätter som köttfärssås och lasagne eller i sås. Då funkar burksvamp, även om jag föredrar färsk där också.

Andra saker som jag börjat tycka om är sparris (men den måste vara färsk), gul lök, äpplen och sockerärtor. Samtliga av dessa matvaror har jag tidigare helst pillat bort ur mat.

Vinprovningen igår visade sig även vara en chokladprovning och jag fick prova Valrhonas Gran Couva-choklad, alla årgångar från 1998 till årets choklad. Galet god choklad, jag njöt av att låta bitarna smälta på tungan och det var spännande att jämföra smakerna från årgång till årgång. Slutsats: chokladen vinner inte på lagring men 11 år gammal choklad smakar förvånansvärt gott! Tydligen kan man hetta upp chokladen litegrann och sedan låta den stelna igen, så får man bort den vita yta och den torrhet som kan infinna sig om man lagrat chokladen lite för kallt. Så ännu en grej alltså; mörk choklad har jag tidigare tyckt smakat bittert och konstigt. Nu var det en riktig smakupplevelse.

Efter provningen fick vi njuta av vinslattarna tillsammans med en liten ostbricka. Och ännu en gång blev jag förvånad över mina smaklökar. Åt bland annat en Morbierost som var hur god som helst och riktigt smälte på tungan. Med lite fikonmarmelad och ett riktigt bra portvin var det så gott att jag nästan började gråta av lycka.

Allt skrivande om mat har gjort mig galet hungrig, tur att jag har supergod köttgryta med mig till lunch. Med massor av champinjoner..!

2 kommentarer:

  1. Morbier är god, men man luktar ju bajs på fingrarna om man tar i den. Taleggio och Vacherol är också goda, ganska snälla ostar - men goda.

    Lindts 90-procentiga choklad är god. Testa den - det kanske låter mycket med 90%, men jag tycker nog den är bättre än både den 70%-iga och den 85%-iga. Det finns också ett provningskit från Lindt man kan köpa med 70, 85 och 90% och tips på vin som man prova till.

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen!

    Tycker nästan att det räcker med 70%, går det över känns det lätt som att äta kakaopulver direkt ur förpackningen. Men jag kanske har ätit någon tattarchoklad, så jag skall prova om Lindt är bättre..

    Mm, visst luktar man bajs på händerna när man äter mögelost. OCH i munnen. Ingen första-dejten-mat direkt. Om man inte har tandborsten i bakfickan ;-).

    Ha det fint du oxå!

    SvaraRadera