torsdag 22 april 2010

Nej

Efter två sköna dagar i norra Bohuslän, med bland annat sälsafari och utflykt till Sveriges västligaste fyr på programmet, är jag tillbaka i verkligheten. För att packa väskan imorgon igen, men det är en helt annan historia.

Sitter som bäst och försöker plöja 256 ansökningshandlingar till en anställning som ska tillsättas så snart jag läst klart. Och intervjuat förstås.

Om någon ska söka jobb framöver tänkte jag bjuda på några tips om vad som är absolut nej när man skriver ansökan enligt mig:

* Att lägga in en bild där du är hårdsminkad, har väldigt lite kläder på dig eller står med en drink i handen. Semesterbilder är kul, men känns rätt oseriöst i en ansökan.

* Att skicka arbetsförmedlingens färdigifyllda formulär rätt av, där det står vilka (50) olika branscher du kan tänka dig att arbeta inom. Kul att du vill jobba precis här liksom..

* Att inte skicka med ditt CV överhuvudtaget. Nej, jag tänker inte leta upp din blogg och kolla ditt CV där, sorry men det finns andra sökande som orkat maila med en bilaga till.

* Att söka heltidsjobb när du bara vill jobba deltid. Om vi behöver någon på heltid räcker det inte att du kan jobba 40 %.

Innan jag blir totalt människotrött ska jag sluta läsa ansökningar för idag, logga ur och cykla och träna istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar