måndag 21 juni 2010

Halvmilen

Ett av mina träningsmål är att obehindrat kunna springa 5 km.

Har inte sprungit så mycket hemma, bara de få gånger jag varit på landet i vår. Men jag cyklar en mil om dagen, simmar en del och tränar annat så jag tänkte att det borde ha gett resultat. Men lite nervös var jag när jag gav mig ut i lördags morse.

Det gick bra och jag sprang 4 km utan att andas med munnen en enda gång (mitt mått på bra kondition), och då var jag ändå lite småtrött från kvällen innan. Jag har ingen pulsklocka, men pulsen var betydligt lägre än under tidigare löppass och kom ner i normalpuls bara efter någon minuts vila (ett mer allmängiltigt mått på bra kondition?).

Så jag borde kunna springa en halvmil utan problem.

Nästa grej då är att fila lite på tiden. Jag springer rätt långsamt idag, hade varit härligt att kunna kapa tiden med någon minut per kilometer. Idag ligger jag runt 7 min/km, 6 min tänker jag är ett rimligt träningsmål. 5 km på 30 minuter alltså, borde inte vara något oöverstigligt mål.

Så fort mina lår har slutat krampa från lördagens asfaltslöpning ska jag ge mig ut i spåret igen. Men då i skogen, så att det blir lite mjukare. Och så ska jag stretcha efteråt. Och kolla pulsen ordentligt. Om bara min pulsklocka kunde komma med posten nån gång..

Som en morot har jag anmält mig till ett halvmilslopp i höst. Och lovat att springa förstasträckan för tjejerna i jobbets stafett i september. Det är i och för sig bara 2,5 km men det krävs nog att jag gör det ganska snabbt för att inte förstöra för de övriga.

Då tänker jag vara i mitt livs form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar