tisdag 27 juli 2010

Politik

Valår.

Dags att bestämma sig med andra ord, för även om jag låtsas att det aldrig blir höst så lär det väl bli september även i år. Och då ska det röstas.

Har bestämt mig för att försöka sluta göra slentriangrejer bara för att jag alltid har gjort dem. Så jag gjorde en partikoll. På den mest pålitliga webbplatsen jag kunde tänka mig; Aftonbladet.

Resultatet? Mina politiska åsikter ligger socioekonomiskt till vänster och jag har en progressiv världsåskådning. Jo, det visste jag nog.

Partiet som ligger närmast mig i åsikter är Piratpartiet och med lite god vilja kan jag väl också ses som högersosse. Men som jag alltid har misstänkt ligger jag lite mer mot mitten i mina politiska åsikter, även om hjärtat klappar åt vänster. Och i mitten finns det inga partier i den svenska politiken. Jo, Piratpartiet uppenbarligen, så jag får väl läsa på lite mer om dem innan jag avfärdar dem helt. Ser dem mest som ett enfrågeparti men jag har haft fel förut.

Det är verkligen dags för Sverige att få ett riktigt socialliberalt parti, något som jag anser saknas helt på vår politiska karta idag. Den dagen det finns ett sådant lovar jag att rösta på dem. Och att engagera mig helhjärtat politiskt.

Tills dess får jag förmodligen fortsätta att slentrianrösta på det minst dåliga alternativet av de partier som finns. Eller som sagt läsa på lite mer om det där Piratpartiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar