måndag 27 september 2010

Slutsurat

När jag vaknade imorse var jag riktigt sur. Eftersom jag sällan känner mig sur var det läge att vila en stund och fundera över orsaken till surheten. Så det blev en timmes flextid och ett långt bad.

Identifierade flera surhetsanledningar:

Jag dejtar en idiot. Arrogantare och mer självcentrerad människa får man leta efter. Att vara sur på honom är bortkastad tid, jag är sur på mig själv för att jag går med på att träffa honom om och om igen.

Jag är galet trött på en kollega, som inte kan göra annat än att klaga på grejer men aldrig gör något själv, andra ska serva henne. Värst är det på konferens; kudden är dålig, tidsschemat brister, vi äter för sent (vilket leder till att hon får ont i magen) och så vidare i all oändlighet. Att vara sur på henne är väl också bortkastad tid men jag blir sur på mig själv för att jag tillåter henne att påverka mig.

Och så har jag stela ben. Gick 1,5 mil i kuperad terräng igår och har lår som två timmerstockar.

Ikväll ska jag tenta på hjärnan och är sur på mig själv för att jag inte har pluggat.

Sent omsider kom jag till jobbet. Fick en kram och en flaska vin.

Det räckte för att skifta humör. Nu är jag glad igen.

För idioten kan hitta någon annan att dejta. Jag är värd bättre än så, oavsett om han är arrogant för att han är nervös eller inte. Så kan jag ägna min uppmärksamhet åt någon som får mig glad istället för tvärtom.

Och min kollega kan ha sin bittra livsinställning för sig själv, det är hennes förlust av ett skönt och avslappnat liv. Jag är glad över att jag tycker att relationer är viktigare än saker och lovar att aldrig bittra över att allt inte är perfekt jämt. Herregud; jag HAR ett jobb. Punkt nummer ett, sen behövs det egentligen inte fler punkter. Bonus; jag får bo på hotell, äta gott, spaa, umgås med härliga kollegor och mysa massor flera gånger om året. Vad är en lite för mjuk kudde i relation till det?

Och jag mår bra efter timmarna i skogen, trots stela ben. Herregud; jag KAN gå 1,5 mil utan problem, vilket betyder att jag är rätt vältränad.

Och jag har en snabb hjärna. Pluggade på spårvagnen imorse och har redan hajat det mesta. Lär lätt hinna läsa in resten under timmen mellan jobb och skola ikväll. Och flexar jag lite i eftermiddag också kommer jag att kunna allt ikväll. Och förresten; det finns omtentor men inga omfester..

Så mycket en kram och en flaska vin kan göra. Och ett sms från min mysigaste chokladpralin, som inte är ett dugg arrogant ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar