tisdag 2 februari 2010

Dagens ord

Har lärt mig tre nya ord som alla börjar på K:

Keming
- ett resultat av dålig kerning.

Kerning
- minskning (eller ökning) av avståndet mellan bokstäver, som görs för att behålla en god ordbild och underlätta läsning.

Karmaknull
- om man ligger med någon som är fulare än en själv får man god karma och kommer att få ligga med någon som är snyggare än en själv nästa gång. Om man har fått ligga med någon som är mycket snyggare än en själv måste man på samma sätt jämna ut sin knullkarma genom att ligga med någon mycket fulare..

Med ett något större ordförråd skänker jag en tanke till Tomas och hans "dagens ord" under vår campingsemester -99. Flatulera mera ;-).

4 kommentarer:

  1. keming är väl egentligen ett internt skämt för typografinördar. Men lite kul är det allt.

    En annan typografisk term som är kul är "horunge", det är en [från wikipedia] grafisk term för en ensam, ofullständig textrad eller ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke, som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.

    SvaraRadera
  2. Ja, här finns det gott om typografinördar som skrattar gott åt kemingar, horungar, underliga avstavningar och sånt. Kanske är det en del i deras lite nördiga humor att sätta annorlunda namn på företeelserna? Eller så uppkom det någon gång när en grafiker av något slag tappade ett ord i en rad, hittade det någon annanstans och utbrast; horunge?

    SvaraRadera
  3. Vilken slump att jag har min ordlista från campingsemestern här på jobbet. Jag skall hedra din tanke med ett fjärde K-ord som du kan lägga på minnet.

    Kompilera - skriva något genom att sammanställa material ur andras arbeten.

    Solen skiner ute i arkipelagen...
    Kram T

    SvaraRadera
  4. Haha, HAR du??

    Nu lärde jag mig något nytt, hela studietiden kompilerade jag..

    Och igår var jag i arkipelagen, men solen sken inte..

    SvaraRadera