onsdag 3 februari 2010

Inspiration

Inspiration.

Ibland finns den bara där, utan att det behövs något tillskott utifrån. Ibland inte.

När jag pluggade fick jag dagligen inspiration "gratis" genom föreläsningar, böcker och diskussioner. Ständigt var jag fullproppad med ny kunskap, information och infallsvinklar. Då hade jag inte vett att uppskatta det, eller så var det tentaångesten som skuggade det? Nu, några år senare, kommer jag ofta på mig själv med att sakna det där och tycker att mitt liv innehåller för lite av den varan.

Ibland "bittrar jag ur" och är sur för att "jag aldrig får gå på någon kurs". Men det är kanske så att det får man ge sig själv, det kan ju inte vara någon annans uppgift att inspirera och utveckla mig?

När min inspiration tryter blir det ofta böcker. Senast "Sluta kämpa - börja leva" av Sanna Ehdin. Lite flummig emellanåt men huvudet på spiken så ofta att det svider till av självinsikt i hjärtat när jag läser. Boken är som ett lyckopiller för mig och när jag känner mig nedstämd blir jag lugn och trygg av att läsa i den. Därför ligger den alltid på nattduksbordet och är numera rätt vältummad.

Ibland vill jag höra en inspirerande föreläsning och där är datorn ett grymt redskap med sidor som Ted och Academic Earth, för att ta några exempel. Där finns hur mycket inspiration och kunskap som helst, helt gratis! Mitt nästa projekt är att ladda ner ITunes och börja botanisera bland föreläsningarna inom ITunes U, där vår stads universitet snart kommer att finnas med och visa föreläsningar för alla som är intresserade.

Och så inspiration IRL förstås; ikväll födelsedagsmys med dagens födelsedagsbarn Max och gårdagens födelsedagsbarn; Max mamma. Sen in till stan igen för att lyssna på Anna Mannheimer, som föreläser om hur kvinnor i arbetslivet (och säkert män också), kan vara lite mer vaksamma och lite mer argsinta och sen skita i vad folk tycker om det. Med mig tar jag bland annat min nya finska väninna, som också fyller år idag. Ett glas vin efter föreläsningen, med den nyfångade argsintheten i bagaget och för att fira hennes dag blir gott!

Vin - ännu en källa till inspiration ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar