fredag 8 oktober 2010

Bara njuta?


Det bästa med att plugga psykologi (och säkert därför jag dragit mig ditåt) är att det ger mig en större förståelse för mitt eget beteende. Hur jag agerar och hur jag tänker får teoretiska förklaringar. Och så funkar jag; behöver en teoretisk förklaring för att ta till mig information på djupet.

Människor löper olika stor risk att drabbas av depression och andra psykiska sjukdomar och det står i direkt proportion till hur sårbar man är som person. Och så är det i viss mån genetiskt betingat, även om den korrelationen inte är så hög som man kanske kan tro.

Men hur sårbar man än är och vilka gener man än har i bagaget krävs det en utlösande faktor för att sätta igång sjukdomen. En "stressator". Skilsmässa, att någon man älskar dör eller blir sjuk, stress på jobbet, att plötsligt bli av med jobbet eller något annat som skakar en i grunden är en stressator.

Efteråt, när man tillfrisknar från den akuta fasen är det lätt att tro att allt är lugnt och att det bara är att gå tillbaka till ett normalt tempo och att man klarar allt man klarade innan man blev sjuk.

Så är det inte. I de allra flesta fall är man permanent mer stresskänslig än tidigare, vill man kan man likna det vid allergi; allergisk mot stress..

Och det kanske inte är hela världen att vara lite allergisk mot stress, om man lyckas undvika stressorerna eller bli mindre känslig mot dem. I allmänhet handlar det om att vara snällare mot sig själv; vara noga med mat, motion, jobbtempo och andra stressfaktorer i livet.

Det var genom att få ordning på det där som jag lyckades komma tillbaka till ett normalt liv, där jag fungerar som jag gjorde förr. Eller, jag fungerar nog till och med bättre nu än då, för jag har aldrig tidigare haft riktigt så stor koll på allt detta samtidigt innan.

Men inte ens jag är perfekt ;-). Ibland bränner jag på och glömmer totalt av min överkänslighet. Jag tycker om att jobba hårt och när jag väl kommer igång går det inte att få stopp på mig. Envishet kallar min chef det, jag lutar åt att hon har rätt.

Nu har tempot varit sådär högt ett tag, jag har levererat i rasande fart på alla plan i mitt liv under rätt lång tid.

Så det var dags att bryta. Idag blev det en semesterdag och jag har njutit av att vara ledig med avstängd telefon och utan en massa människor runt mig. Lite plugg, svamptorkning i ugnen, inköp av två nya orchidéer och soffhäng; precis vad jag behövde för att komma tillbaka.

Är glad att jag lyssnade på en klok väns råd igår; du om någon måste tänka på dig själv ibland och bara njuta. Ikväll blir det ännu mer av den varan och jag ska ladda hårt inför att klå Mags på Gökboet imorgon.

Vila sig i form. På alla plan..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar