tisdag 26 oktober 2010

Ny karriär?

Igår var jag med i en rättspsykologisk studie.

Mitt uppdrag var att gå till en bokhandel i närheten och stjäla en bok.

När jag kom tillbaka, med boken i väskan, blev jag förhörd av "polis" som misstänkt för stölden.

Ordern var att inte erkänna brott.

Spännande, men rätt skrämmande, att promenera in i en bokhandel, strosa runt en stund, smuggla ner en bok i väskan och gå därifrån.

Det som slår mig är hur bra jag var på att stjäla. Var lite nervös strax innan men planerade noga på vägen dit hur jag skulle lägga upp det och följde min plan till punkt och pricka. Hade fått se en karta över butiken och visste exakt var boken i fråga fanns. Öppnade väskan i förväg, så att det skulle gå snabbt att få ner boken, och spanade efter ett bra tillfälle när butiksinnehavaren var upptagen med annat. Själva stölden gick vansinnigt smidigt..

Och i polisförhöret var jag iskall och kunde till och med svara lugnt på frågan om hur jag förklarar att jag stod böjd vid den aktuella boken. -Jo, det var ju där barnböckerna var och jag tittade efter julklappar.. Jag är en ulv i fårakläder ;-).

Fick en biobiljett för besväret. Och en ganska obehaglig insikt om att jag verkar vara helt skrupelfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar