tisdag 12 oktober 2010

I en analog värld?

Ibland undrar jag hur det var möjligt att leva i en värld utan datorer. Eller utan internet snarare. Var säkert rätt lugnt och skönt och är kanske en av anledningarna till mångas stillasittande liv, isolering och bristande initiativförmåga. Och ständig uppkoppling kan nog ta kål på även den lugnastes stresströskel.

Men som informationskanal är det svårtoppat. Hyllmeter med gröna lexikon kommer inte i närheten av den aldrig sinande informationsplats som internet är.

Jag tittar på filmklipp om hjärnan på Youtube, spelar hjärnanatomispel på skolors webbplatser, wikipediar svåra begrepp och översätter ord jag inte förstår genom google translate.

Har alltid sagt att min målsättning med livet är att bli riktigt nördig inom något område. Hjärnan kan bli grejen, så känns det nu iallafall.

Vad jag kämpar hårdast mot i min ambition att nå nördighetsmålet är min rastlöshet; min totala oförmåga att koncentrera mig tillräckligt hårt på en sak och inte distraheras av resten av livet. För det är ju så kul att leva..

Och det får jag kämpa mot även på internet; att inte bli distraherad av allt annat när jag ska koncentrera mig på det jag sysslar med.

Kämpar vidare, nu en film om hypofysens funktion ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar