måndag 25 januari 2010

Veta vad man vill

På brorsans kalas igår berättade syrran en historia som fick mig att både garva halvt ihjäl mig och att tänka till lite. När hennes kompis var 5 år skulle han börja i simskola, som de flesta andra i den åldern. Den första lektionen skulle barnen lära sig att vara trygga i vattnet och simläraren visade hur man sätter läpparna vid vattenytan och blåser, så att det blir bubblor. "Koka kaffe" hette det på min tid i simskolan.

Länge och väl höll de på och tragglade med bubblandet, alla barn förstod inte och vissa vågade inte. Varpå syrrans kompis stegar fram till simläraren och säger med hög röst: - Om jag skall vara kvar här vill jag lära mig att simma.

Om jag får barn vill jag att de skall vara precis sådana; vetgiriga, modiga och veta vad de vill.

Senare på kvällen tänkte jag en del på det där och frågade mig själv; är DU vetgirig, modig och vet vad du vill? Ja, ibland. Men långt ifrån alltid.

I ljuset av de tankarna gjorde jag en grej som var både modig och som visade att jag i det fallet visste vad jag ville. Det kan vara grymt jobbigt att vara modig, men det känns oftast bra efteråt. Så idag känner jag mig oövervinnerlig ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar