torsdag 25 mars 2010

25 mars

Idag är det inte bara lönetorsdag för många utan även Marie bebådelsedag. Idag, för sisådär 2010 år sen, blev jungfru Maria bebådad och nio månader senare, på juldagen, föddes Jesus och Josef blev därmed tidernas första plastpappa. Om man väljer att tro på det, sånt är ju valfritt i vårt land med sin religionsfrihet.

Den 25 mars är numera även våffeldagen och det sägs härstamma ur ett hörfel. Förr kallades jungfru Maria även för "Vår fru" och lite slarvigt blev det ofta "Vårfru", vilket ledde till att dagen även kallas för "Vårfrudagen". "Vårfru" hördes som "våfflor" och så var våffeldagen född. Om man väljer att tro på på urbana legender, sånt är ju också valfritt i vårt land så vitt jag vet.

Om en stund kommer det att serveras våfflor här på jobbet, "gubbarna i smeten" kallar dom sig, männen som ska brassa våfflor i lunchrummet. Gott ska det bli, oavsett om det resulterar i en liten Jesus om nio månader eller inte. Eller i mitt fall då; Televinken. Det har jag lovat..

5 kommentarer:

  1. HAHAHAHA!!!! Om 2000 år så kanske man firar Jeanette bebådelsedag och sörjer Televinken på korset. Eller ja... det är ju ganska ont om kors att hänga folk på nu för tiden. Televinken i en säng med vuxenblöja på långvården?

    SvaraRadera
  2. Du är fantastisk!! Skriv en bok!

    SvaraRadera
  3. Rille: Eftersom jag själv lutar åt att anse mig vara omnipotent emellanåt kan det ju falla sig så illa att min eventuella son ärver en smula av det och inbillar sig att han är Guds son. Nuförtiden hade man väl inte spikat upp någon som påstod det på ett kors utan snarare spärrat in honom på mentalsjukhus, så vuxenblöja är kanske inte så långt borta.. Usch, men ett bättre öde önskar man sina barn, bäst att börja jobba på omnipotensen direkt så att den inte riskerar att gå i arv?

    Vi kan väl fortsätta diskutera detta intressanta ämne ikväll? Försöker ragga upp en fjärde festdeltagare då svägerskan blivit magsjuk..

    Anonym: Tack, nu späder du på min känsla av omnipotens. Men visst, innan jag går hädan planerar jag att skriva en bok. Men kanske inte om våfflor ;-).

    SvaraRadera
  4. Jag tror Anonym syftade på mig...
    (Det är inte bara du som är omnipotent)

    SvaraRadera
  5. Haha! Nej, jag vet att det finns en till i dig ;-). Kan ha någonting att göra med att vi är födda i samma stjärntecken. Om man nu väljer att tro på sånt..

    SvaraRadera