onsdag 24 mars 2010

Bananer i skinkrock

I köket i mitt barndomshem fanns ett grönt skåp som var fyllt av recept, även kallat receptskåpet. Många av recepten var handskrivna av min mamma, som har en helt oläslig handstil, och de var insatta i pärmar med plastfickor (hon må ha en oläslig handstil men hon är administratör ut i fingerspetsarna). Men de recept som jag tyckte var mest spännande (de enda som gick att tyda) låg i en plastlåda. Lådan innehöll många hundra receptkort, kort som mina föräldrar prenumererade på och sorterade in i bokstavsordning i plastlådan vid varje receptleverans. Ungefär på samma sätt som diabilderna sorterades in efter framkallning, jag tror att det lades mycket mer tid på sortering under 80-talet än vad som görs nu (Excel; Data: sortera)?.

Ofta stod mamma eller pappa i köket med ett receptkort framför sig och lagade till något smarrigt från korten. Kan inte minnas att vi åt några extrema mängder av just brun mat i vårt hem, men några av recepten hos bloggen Den bruna maten känner jag igen från min barndom och blir lite nostalgisk. För en stor kulinarisk upplevelse rekommenderar jag starkt att prova receptet Bananer i skinkrock som "kvällsgott utan pretentioner", mycket smaskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar