onsdag 31 mars 2010

Kroppskoll?

Att jämföra sig med andra.

Hur mycket jag än kan påstå att jag inte gör det så gör jag det. Och förmodligen är jag inte unik; jag jämför mig med andra som jämför sig med andra. Och så håller det på. På alla plan. Men det här ska handla om kroppar och kroppsjämförelser.

Ofta är det retuscherade kroppar vi har att jämföra oss med. Eller kroppar hos människor som har det som heltidsarbete att se bra ut.

Att duscha i badhuset kan därför vara befriande. Där omges jag av helt vanliga människor, med helt vanliga kroppar. Vissa människor har hängbuk, andra har platta magar, de flesta någonstans mittemellan. Vissa har hängiga bröst, några få har toppiga, andra har inplantat. Vissa har mycket bröst och mycket buk, andra har liten rumpa och getingmidja. Eller tvärtom. Och så vidare. Två personer som ser extremt olika ut kan väga lika mycket, ha samma mått och samma BMI.

Och om jag ens ska ge mig in i diskussionen om BMI så kan det hela bli långt. För vad säger BMI egentligen om en kropp? Förhållandet mellan längd och vikt, jovisst. Men inget om förhållandet mellan muskler, fett, vatten och inälvor. Och inte säger det något om hur en "normalviktig" person kan ha urusel kondition och hur en "överviktig" kan ha superkondition. Kort om ett ämne jag har extremt mycket åsikter inom. Kanske inte jätteviktigt att strida för varje dag men när ett normalt BMI blir kvittot för att få hjälp i sjukvården kan det bli det viktigaste i livet. Att sträva efter något som inte är eftersträvansvärt. Vilket blir sjukt.

Författaren till bloggen Kroppsbilder har tagit fasta på det här och vill skapa den där sköna känslan efter badhusduschen på nätet. Än finns det inte så många bilder på sidan, men förhoppningsvis ställer fler upp och är med. Så att vi kan fortsätta att jämföra oss med varandra, men ha fler valmöjligheter än att jämföra oss med Elles omslagsmodell.

Blev en ögonöppnare för mig iallafall och kan förhoppningsvis leda till att jag slutar hata min kropp och börjar uppskatta allt som är bra med den. För förutom att den tar mig dit jag ska har den oxå en riktigt snygg rumpa, fina muskulösa ben och ett par bröst, som trots lite stripor på sidorna är rätt snygga och fyller ut urringningar.

Kanske borde jag skicka in en bild på mig själv i underkläder för att visa att jag står bakom inititativet? Hmm, KANSKE när jag blivit lite brunare, min vitblåa kropp gör sig inte på bild. Ni ser, jag är inte helt bekväm med min kropp ännu, men jag jobbar på det. Och det går fortare när jag ser att andra inte heller är perfekta. Vad nu perfekt är.

Min kropp - snart i en blogg nära dig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar