fredag 26 mars 2010

Surrmorgon

Vaknade i morse av ett irriterande surrande. Först tänkte jag att jag hade fått tinnitus, var ute en sväng igår kväll och lyssnade på rätt hög musik. Ganska snabbt kom jag på att tinnitus brukar generera ett något mer pipande ljud, så jag började se mig om efter en mer trovärdig källa till surrandet. Och vad ser jag i persiennen? Jo, årets första fluga. Irritationen övergick då snabbt i glädje. Inte så mycket för att jag är vansinnigt förtjust i flugor utan för att jag verkligen längtar efter värme och sol. Och flugors uppvaknande är ju ett garanterat vårtecken!

Var inbjuden till ett frukostseminarium på TUR-mässan idag, så jag åkte direkt dit efter att ha släppt ut flugan i världen. Blev serverad en god frukost och deltog i en intressant debatt om hur man kan använda sociala medier för att utveckla internkommunikation, konferenser och möten. Håller på mycket med det där i mitt arbete, så jag fick lite input till hur jag kan utveckla användandet av sociala medier i min organisation. Är rätt trött på att massmaila folk om allt jämt, det måste finnas ett bättre sätt att kommunicera med stora grupper samtidigt. Har ibland använt Facebook för att hålla kontakten med och för att informera föräldralediga och sjukskrivna kollegor om vad som händer på jobbet och det har funkat riktigt bra. För att se till att samma information når alla samtidigt är mitt förslag att vi startar en internblogg och min chef är inte helt ointresserad av idén. Efter dagens seminarium har jag fått några fler argument, men jag behöver lite teknisk assistans innan jag kan lägga fram ett färdigt förslag till henne, allt är ju inte offentligt även om man arbetar i den offentliga sektorn.

Blev en lång diskussion på seminariet om huruvida sociala medier är en fluga, vilket var lite roligt med tanke på hur min morgon började. Kanske är Facebook, LinkedIn, Twitter och liknande sajter "flugor", men företeelsen är nog här för att stanna. Det är vad jag tror i alla fall, men som sagt; man får ju tro vad som helst i vårt åsiktsfria Sverige..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar